iELKEN COMPENSATION PLAN EXPLAINED!

SYARIKAT MULTI LEVEL MARKETING ELKEN NO 1 DI MALAYSIA

PERCUMA 'FITTING' HUBUNGI KAMI:

SELAMAT MEMBELI-BELAH

Thursday, June 30, 2016

Susahlah Tak Pandai Cakap



Pelik bunyinya tapi memang sesuatu yang benar bukan mimpi tetapi realiti. Cuba juga tepuk pipi kanan dan pipi kiri mana tahu saya mimpi ke tidak tapi memang bukan mimpi.

Saya biarkan dia terus membebel, cakap dan terus bercakap. Saya sedar masih di alam realiti. Apa yang saya dengar memang dia sedang bercakap, hebat percakapannya. Saya yakin memang dia bercakap dan dia pandai bercakap. Tapi pelik pula rasanya...

Dari seorang yang petah lancar bercakap tiba-tiba boleh kata dirinya tak boleh bercakap. Inilah situasinya bila kita cuba beritahu tentang peluang merai pendapatan melalui bisnes MLM.

Salah satunya alasan yang tak minat bisnes MLM tak reti nak cakap...Alahai. Bisnes apa ya yang tak bercakap. Rasanya orang yang bisu pun bercakap walaupun guna bahasa isyarat tangan.

Mereka mampu lagi menjadi insan hebat berbanding kita yang lengkap sempurna ini. Bila sebut bisnes MLM terus kata "Aku tak boleh cakap...kau bolehlah..."

Alasan klise yang sering didengar. Memanglah bisnes MLM kena banyak bercakap. Nak kongsi kehebatan syarikat, hebatnya produk, berkongsi peluang dan kerjaya.

Bagaimana bisnes mahu berkembang rangkaian membesar meluas dan pendapatan hebat. Betul tak? Nak bisnes, nak pendapatan tetapi tak nak bercakap.

Bercakap...amboi mengumpat sana sini pun boleh. Secara jemaah lagi mengumpatnya. Kata orang sana sini. Mengutuk, mengeji, mencerca, menyakiti hati orang lain dan macam-macam lagi. Pandai pula bercakap.

Bila kita beri peluang bisnes MLM jadi tak boleh bercakap. Boleh jadi bisu pulak. Cuma pindahkan sahaja yang dulu kita kurang bercakap tukar kepada suka bercakap. Cakap yang baik-baik. Cerita kehebatan produk, cerita peluang, cerita syarikat dan lain-lain. Tak pandai cakap lagi?

Secara pribadinya saya seorang yang pemalu dan pendiam. Baru-baru ini saya dan kekasih hati saya ke rumah abang dan kakak ipar saya, yang baru sahaja kematian anak yang dilahirkan.

Dalam borak santai tiba-tiba abang saya menegur perubahan dalam diri saya. Dia melihat saya sudah kurus. Nah...apa lagi, saya terus bercerita , begitu juga dengan kekasih hati terus buka gelangganglah...dah orang tanya.

Takkan kita nak diamkan...disitulah saya bercerita, bercakap...sehingga abang saya sendiri hairan dengan perubahan saya. Saya yang dahulunya kurang bercakap kini banyak cakapnya pula...kann'.

Jadi, apa sebenarnya alasan yang kata buat MLM tak pandai cakap? Tak pandai cakap kena belajar...kena banyak juga membaca. Bacalah buku produk, khasiat produk, belajar mendengar melalu cd, vcd atau dvd, semua sudah tersedia ada.

Jumpa kawan pantang bercakap...cerita terus. Cakap...cakap...cakap. Bila sudah bercakap sekurang-kurangnya kita sudah mula menyampaikan apa yang kita tahu Dari sedikit-sedikit lama-lama kemahiran itu muncul sendiri. YAKIN DAN PERCAYA!.


Inilah sedikit pengalaman yang dapat saya kongsikan dalam mengharungi dunia bisnes MLM. Bukanlah saya pakar, sekadar pengalaman yang sedikit...banyak lagi yang saya perlu pelajari...belajar...belajar...belajar!


JAYAKAN ANDA JAYAKAN BANGSA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JAM N.O.A ELKEN NO 1